Den største av de største

Den største av de største
Grigory Sokolovgrigory-sokolov-foto-klaus-rudolf
Den Norske Opera. Oslo, 17.oktober 2015
Musikk av Franz Schubert og Frederic Chopin
(Foto: Klaus Rudolf)

Det er en ærbødig, eldre mann som sitter lett framoverbøyd mot det store, svarte Steinwayflygelet. Grigory Sokolov er en av de siste gamle pianister fra den russiske skolen og Schuberts a moll sonate opus 143 åpner programmet. Anslagene hans er konsentrerte og presise, bevegelsene uten store gester. Utrykket er reservert – nesten prøvende – som om han utforsker hvordan instrumentet reagerer i møte med rommet og en fullsatt sal.

Klangen hans er av den typisk østeuropeiske skole, med ”den frie labb” – et anslag som gir en stor og rund klang. Men denne pianisten har også lettheten i fingeranslaget. Den hurtige sistesatsen allegro vivace fikk smak av en tostemmig invensjon av Bach. Med prellende passasjer blottet for sentimentalitet, fikk vi demonstrert at de akustiske forholdene med flygelet foran ”jernteppet” på operahusets hovedscene fungerte ypperlig.

Umiddelbart – uten å invitere til applaus – gikk han kompromissløst videre til Six Moment Musicaux opus 94. I disse kortere, lyriske stykkene til Schubert er det sangen som står i fokus. Å skape en illusjon om sang er noe av de største utfordringene en pianist har. Pianoet er tross alt et perkusjonsinstrument. Tangenten går ned og hammeren treffer en streng lang inne i klangrommet og faller deretter nådeløst tilbake. Vi pianister kan derfor tilsynelatende ikke påvirke tonen etter den er slått an. Vi må derfor skape illusjonen om at tonene er legato (sammenbundne). Dette klarer Sokolov. I hans fingre er der ingen overflødig spenning når han setter anslaget. Hendene har fri forbindelse og flyt helt opp i nakken og når fingrene treffer de kalde elfenbenstangentene som myke pensler, er det som om han formelig trekker tonen ut av klaveret. Gjennom antydninger til tempofleksibilitet blir tonene deretter forbundet til de mest fullkomne fraser.

På vei ut i pausen overhører jeg en høyrøstet, eldre frue på nasal Oslodialekt: ”Det er slett ikke slik Schubert skal spilles”. Jeg aner en pensjonert klaverlærer med sans for den romantiske Schubert. Ingen kommentar. Sokolov flørter ikke med publikum. Det er ikke antydning av smil når han tar applaus. Det er derimot den sterke kontakten Sokolov har med musikken, som formidler. Den introverte ekspressivitet kan også være uttrykksfull.

I Chopins musikk står også poesien i høysetet og fremfor alt er det stillheten i de to Nocturner op 32 vi sitter igjen med. Sonate nummer 2 op 35 viser en pianist som velger å tone ned det virtuose ved musikken. Ikke fordi han ikke kan, men fordi han ikke vil. Hans ”frie labb” gjør de ville åpningspassasjene i andre sats, scherzo tunge og myndige. Sørgemarsjen Marche Funebre i tredje sats er langsommere spilt enn jeg har hørt noen gang. Men det treffer sterkt og vekker minner om Sokolovs landsbroder Sjostakovitsj, som fikk denne spilt under sin egen begravelsesprosesjon.

Ikke mindre enn en halv time med seks ekstranumre toppet konserten. Sokolov fortsatte i Chopins ånd, og hans mazurkaer og preluder vitnet om en pianist som har som hovedprosjekt å formidle musikken framfor å framheve seg selv.

Det er dette som gjør ham til den største av de største. Men samtidig er det et grep man ikke sånn uten videre kan kopiere. Det er hans personlige og livslange forhold til musikken som gjør at han kan velge et slikt tempo som i Marche Funebre. Han evner nemlig å fylle hver tone og hver overgang med et intenst nærvær. Dette kan ikke læres, kun oppnåes gjennom livslang erfaring.

Hør Sokolov spille Chopins Marche Funebre fra Sonate nummer 2 i et konsertopptak.

Les Ida Habbestads anmeldelse av samme konsert.

En kommentar om “Den største av de største

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s